«Μια μεγαλοφυία της Αναγέννησης». Λεονάρντο Ντα Βίντσι

Γράφει η Κατερίνα Σιδέρη

Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, ενόσω από το έργο του σώζεται ένα πολύ μικρό κομμάτι, αναπόσπαστα αποτελεί έναν ακόμα από τους σπουδαίους ζωγράφους της Αναγέννησης.  

Ιταλός στην καταγωγή, γεννήθηκε στις 15 Απριλίου του 1452 στη Φλωρεντία, αποτελώντας το νόθο παιδί του δικηγόρου Πιέρο Ντα Βίντσι. Τα πρώτα χρόνια της ζωής του τα έζησε με τον πατέρα του και αργότερα στα 17 του, έχοντας γίνει αντιληπτό το ταλέντο του προς τη ζωγραφική και η καλλιτεχνική του φύση, έφυγε από κοντά του για να μαθητεύσει δίπλα στον σπουδαίο ζωγράφο της πόλης Αντρέα Ντελ Βερόκιο.  

Επηρεασμένος από το ρεύμα της εποχής και την θρησκευόμενη αύρα της Ιταλίας, οι πρώτοι του πίνακες αναπαριστούσαν την Παναγία και προορίζονταν για ιδιωτικό ή και δημόσιο προσκύνημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο γνωστός πίνακάς του Η Παναγία με το γαρύφαλλο, όπου σήμερα κοσμεί την Πινακοθήκη του Μονάχου.

Το ταλέντο του είναι πολύπλευρο με αξιόλογες πτυχές. Πέραν από ζωγράφος θεωρείται γλύπτης και αρχιτέκτονας, μουσικός, επιστήμονας, μελετητής και εφευρέτης με χαρακτηριστικό του γνώρισμα να διατηρεί μανιωδώς σημειωματάρια γενικών περιεχομένων καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του. 

Το έτος 1482, θα αναχωρήσει από τη Φλωρεντία και θα μεταβεί στο Μιλάνο αφήνοντας πελάτες δυσαρεστημένους και ημιτελή έργα, θέλοντας να ξεφύγει από μια φρενήρη τροχιά που έχουν θέσει τον ίδιο και τη ζωή του, οι ομοφυλοφιλικές του σχέσεις που αγγίζουν πολλές φορές τα όρια της σοδομίας! 

Η γνωριμία του με το δούκα Λουδοβίκο Σφόρτσα θα του επιφέρει τον αριστουργηματικό πίνακα όλων των εποχών ριζοσπαστικού χαρακτήρα, Μυστικό Δείπνο, τεραστίων διαστάσεων, καλύπτοντας εμβληματικά έναν ολόκληρο τοίχο μοναστηριού. Ο πίνακας περιγράφει λεπτομερώς την αναταραχή που ξεσπά μετά την αποκάλυψη του Ιησού Χριστού προς τους μαθητές του σχετικά με την επικείμενη προδοσία. Η αγωνία, η θλίψη, ο φόβος, ο θυμός και οι αντιδράσεις των μαθητών που χειρονομούν και φωνασκούν μεταξύ τους, έρχονται σε αντιπαράθεση με όλων των εποχών τους πίνακες αντίστοιχου θέματος που περιγράφουν έναν φιλήσυχο και ενάρετο εικονολατρικό μυστικό δείπνο. 

Αξίζει να αναφερθεί, ότι το συγκεκριμένο έργο στη διάρκεια των χρόνων υπέστη σοβαρές ζημιές τόσο λόγω των κατασκευαστικών υλικών που δεν κατάφεραν να διατηρηθούν στη πορεία του χρόνου αλλά και της λεηλασίας των γαλλικών δυνάμεων, με αποτέλεσμα οι συντηρητές έργων τέχνης να καταβάλλουν τεράστιες προσπάθειες για να διατηρήσουν αναλλοίωτο μέρος του αριστουργήματος. Αποκορύφωμα αποτέλεσε ο βομβαρδισμός του κτιρίου στη διάρκεια του 2ου παγκοσμίου πολέμου,  η μετέπειτα αποκατάστασή του εν έτη 1999 για να επιτευχθεί η αναστήλωσή του με τη σημερινή του μορφή, η οποία δυστυχώς παραμένει δυσδιάκριτη σε σχέση με την πρωτότυπη εκδοχή του.

Λίγα χρόνια αργότερα θα ταξιδέψει στη Βενετία για ένα μικρό διάστημα και θα επιστρέψει στη γενέτειρά του Φλωρεντία ως καταξιωμένος πλέον ζωγράφος. Εκείνη την περίοδο, η γνωριμία του με τον Φραντσέσκο  ντελ Τζοκόντο και η επιθυμία του τελευταίου να χαρίσει στη σύζυγό του το πορτραίτο της, ήταν η αφορμή για τη δημιουργία του διάσημου πίνακα Μόνα Λίζα ή Τζοκόντα του οποίου η αξία εκτοξεύθηκε μετά από την αιφνίδια μα τελικά πρόσκαιρη κλοπή του από το Λούβρο.

Πρόκειται για το διασημότερο πίνακα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και έναν από τους πιο γνωστούς και πιο διφορούμενους πίνακες όλων των εποχών, λόγω της μυστηριώδους έκφρασης της γυναικείας εικόνας, της πρωτότυπης πόζας που μαρτυρά μια αίσθηση κίνησης και επιπλέον του φόντου του που αναπαριστά ένα δελεαστικό και όμορφο τοπίο πρωτόγνωρο για πορτραίτο.

Τα υπόλοιπα χρόνια μέχρι το τέλος του ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι ταξιδεύει αρκετά, ασχολείται με τις επιστήμες και εστιάζει σε εφευρέσεις, έχοντας παραγκωνίζει αρκετά το καλλιτεχνικό του ταλέντο. Η ανθρώπινη ανατομία και η μελέτη της αποτελεί δέλεαρ για τον ίδιο και οι σχετικές θεωρίες του Βιτρούβιου περί ανθρώπου, αναδιαμορφώθηκαν και τελειοποιήθηκαν με τις γνώσεις και τις λεπτομερείς διατριβές του.   

Ο κώδικας Ντα Βίντσι που τάραξε τα λιμνάζοντα νερά, οι θεωρίες του περί δακρύων και συναισθημάτων, οι επιστημονικές μελέτες που ως άλυτος γρίφος ταλαιπωρούν τους επιστήμονες και η ολιγάριθμη συλλογή του από πίνακες, είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν το διαταραγμένο κάδρο της προσωπικότητάς του. Έφυγε από τη ζωή μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο το 1519 και χρειάστηκαν σχεδόν 3 αιώνες για να αναγνωριστούν τα έργα του και να κατοχυρώσουν την αξία που τους πρέπει.    

Κλείνοντας, αυτό που θα ήθελα να μείνει αναλλοίωτο παράδειγμα προς μίμηση στον αναγνώστη ολοκληρώνοντας το άρθρο, είναι η ρύση του καλλιτέχνη «η αδράνεια εξασθενίζει τη δύναμη του νου»…   

Share...
  •  
  •  

nea

Next Post

Απολογισμός Πεπραγμένων Περιφερειακής Αρχής 2020 : Έργα, δράσεις, πρωτοβουλίες. Για τον πολίτη, για τον τόπο, για τα παιδιά μας

Πε Απρ 15 , 2021
Η Ειδική Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Στερεάς Ελλάδας είναι σε εξέλιξη ως αυτή την ώρα με μοναδικόθέμα τον Απολογισμό Πεπραγμένων της Περιφερειακής Αρχής για το 2020. Σε αυτήν την κορυφαία δημοκρατικήδιαδικασία κλήθηκαν και συμμετέχουν υπουργοί, βουλευτές, δήμαρχοι, πρόεδροι Επιμελητηρίων, προϊστάμενοιυπηρεσιών της Περιφέρειας και εκπρόσωποι φορέων της Στερεάς Ελλάδας. Κατά τη διάρκεια του 2020, αλλά και καθ’ όλη την τρέχουσα θητεία από τον Σεπτέμβριο του 2019, ωρίμασαν, προχώρησαν ή και ολοκληρώθηκαν σημαντικά έργα, εξασφαλίστηκαν χρηματοδοτήσεις, σχεδιάστηκαν καιυλοποιήθηκαν πολιτικές για τον Πρωτογενή Τομέα, τον Πολιτισμό, το Περιβάλλον, την Υγεία, την Παιδεία, τηνΚοινωνική Πρόνοια, για τον Τουρισμό και την Επιχειρηματικότητα. Έργα και δράσεις με στόχο να υπηρετήσουν τονπολίτη της Στερεάς Ελλάδας και να δημιουργήσουν παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Φάνης Σπανός, κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, επικεντρώθηκε στουςβασικούς στόχους που κατακτήθηκαν, στα κομβικά έργα και τις καταλυτικές δράσεις που υλοποιήθηκαν, ενώ δενπαρέλειψε να αναφερθεί και σε δυσκολίες και σε προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν. Συνοπτικά τόνισε τα εξής: Εξασφαλίσαμε το μέλλον, δίνοντας τέλος σε μια αδικία δεκαετιών. Καταφέραμε σε συνεργασία με όλουςτους θεσμικούς φορείς, να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο συμμετοχής της Στερεάς Ελλάδας στο ΕΣΠΑ τηςπροσεχούς προγραμματικής περιόδου 2021 – 2027, με το τελικό ποσό να είναι υπερδιπλάσιο του σημερινού, ανερχόμενο στα 403 εκατ. ευρώ. Παραδώσαμε κομβικά έργα πνοής για την Υγεία,  όπως το Νέο Γενικό Νοσοκομείο Χαλκίδας και ηεπέκταση – αναβάθμιση του Γενικού Νοσοκομείου Λαμίας. Παράλληλα ενισχύσαμε τις δομές Υγείας, με ποσόάνω των 5 εκατ. ευρώ για την εξασφάλιση ιατρικού εξοπλισμού στα 8 Νοσοκομεία της Περιφέρειάς μας. Μεπερισσότερα από 3 εκατ. Ευρώ αναβαθμίζουμε τα Κέντρα Υγείας και τα Πολυδύναμα Ιατρεία της ΣτερεάςΕλλάδας. Χρηματοδοτήσαμε την πρόσληψη επικουρικού προσωπικού, ιατρών, νοσηλευτών και διοικητικών γιατις ανάγκες διαχείρισης της πανδημίας. Χρηματοδοτήσαμε και δρομολογήσαμε την ανάπτυξη δικτύου φυσικού αερίου στις έξι πιομεγάλες πόλεις της Στερεάς Ελλάδας, με τα πρώτα σημαντικά έργα να βρίσκονται ήδη σε φάση δημοπράτησης. Επιταχύναμε την υλοποίηση της κορυφαίας ίσως δράσης της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, της ΟΧΕ Ασωπού, με το Βιομηχανικό πάρκο Οινοφύτων. Ένα φιλόδοξο έργο που στοχεύει στην απορρύπανση τουΑσωπού και την οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Βρεθήκαμε στην πρώτη γραμμή της μάχης ενάντια στην πανδημία με κορωνίδα μιας μεγάληςσειράς πρωτοβουλιών, την πρώτη και ίσως μοναδική στη χώρα περιφερειακή κινητή μονάδα δειγματοληψιών, η οποία σε συναλληλία με τον ΕΟΔΥ, πραγματοποιεί πολλές χιλιάδες ελέγχους Covid – 19. Βάλαμε πλάτη στις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους με το «Κέντρο ΥποστήριξηςΕπιχειρηματικότητας», με τα χρηματοδοτικά προγράμματα του ΕΣΠΑ και το ΠΑΑ. Και ιδιαίτερα με τηδιάθεση ποσού 25 εκατ. ευρώ για την παροχή κεφαλαιακής ενίσχυσης σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσειςπου επλήγησαν από τα περιοριστικά μέτρα λόγω πανδημίας. Στηρίξαμε την […]