Μόρφωση! Σανίδα σωτηρίας του ανθρώπου…

Γράφει η Κατερίνα Σιδέρη

Ορμώμενη από το σημαντικό γεγονός της ημέρας, όπου στις 6 Ιανουαρίου του 1907 η Ιταλίδα παιδαγωγός Μαρία Μοντεσσόρι ιδρύει στη Ρώμη το πρώτο σχολείο για τα παιδιά της εργατικής τάξης, τα οποία φυσικά δεν είχαν δικαίωμα στην εκπαίδευση, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας, σκέψεις μου για την πολύτιμη αξία της μόρφωσης.

Η Μαρία Μοντεσσόρι, η πρώτη γυναίκα απόφοιτη της ιατρικής σχολής στην Ιταλία, αφιέρωσε τη ζωή της στη διαπαιδαγώγηση αλλά και τη μόρφωση των παιδιών, όπου ακόμα και σήμερα οι μέθοδοί της αποτελούν πρότυπο μοντέλο για πολλά σχολεία, ανά την υφήλιο (μοντεσσοριανό σύστημα). Με τις γνώσεις της ως παιδιάτρου, ψυχολόγου και παιδαγωγού, προσέγγιζε την ιδιαίτερη ψυχή των παιδιών ακόμα και εκείνων με νοητική στέρηση ή μαθησιακή δυσκολία και δημιουργούσε τα κατάλληλα παιδαγωγικά μέσα για την επίτευξη του στόχου της έναντι κάθε παιδιού με ή χωρίς μαθησιακές δυσκολίες: την μόρφωση

Αναπόσπαστο κομμάτι της διδασκαλίας της δεν ήταν άλλο από την αγάπη προς το παιδί και την ανεκτίμητη και πολυπόθητη αξία για την εποχή, τη μόρφωση!  Ένθερμος υποστηρικτής της άποψης «για να επιτευχθεί ο στόχος και τα παιδιά να εξελιχθούν σε θετικά στελέχη της εκάστοτε κοινωνίας, θα πρέπει να έχουν γαλουχηθεί με αγάπη και να έχουν ταξιδέψει στα μονοπάτια της μόρφωσης», κατάφερε να εδραιώσει τη μετάδοση της γνώσης στα χαμηλά κοινωνικά στρώματα και να μυήσει πολλούς υποστηρικτές στην προσπάθειά της.

Για να μπορέσει ένα παιδί να εντρυφήσει και να κάνει κτήμα του τη μόρφωση, απαιτείται ο ιδιαίτερος χειρισμός των μεγάλων, ο οποίος εύστοχα να βασίζεται στο σεβασμό κάθε παιδιού στην προσωπικότητά του και στις ιδιαιτερότητες ή δεξιότητες που τυχόν διαθέτει. Η επιβράβευση στην ατομική προσπάθεια και στην ομαλή συνεργασία με το σύνολο, η παρότρυνση για επιπλέον εξάσκηση προς το επιτυχές αποτέλεσμα, η υπομονή, η επιμονή και η ενθάρρυνση του παιδαγωγού στην αποτυχία αλλά επιπλέον η ικανοποίηση και η χαρά της επιτυχίας, αποτελούν τις βασικές αρχές της διδασκαλίας και τα εφόδια ενός αποδοτικού λειτουργού. 

Με τον όρο μόρφωση, εννοείται η μετάδοση της γνώσης από τον παιδαγωγό και το γονέα, με απώτερο σκοπό την εσωτερική καλλιέργεια του παιδιού και την εισαγωγή του στον απεριόριστα αναπτυγμένο κόσμο της μάθησης.

Στις μέρες μας η μάθηση στις πρώτες βαθμίδες της είναι υποχρεωτική και στη συνέχειά της αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα για κάθε παιδί. Οι βασικές γνώσεις που καλούνται τα παιδιά να διδαχθούν μπορεί για τα ίδια να αποτελούν συχνά στείρες πληροφορίες, σε καμία περίπτωση όμως δε δικαιολογείται ο χαρακτηρισμός. Μέσα από τη γνώση και ευρύτερα από τη μόρφωση, διαπλάθεται ο χαρακτήρας του κάθε ανθρώπου που θα του επιφέρει οφέλη στις μετέπειτα συναναστροφές του, διευρύνεται ο τρόπος σκέψης πέραν των στενών ορίων, αναπτύσσεται η ευφυΐα, εμπλουτίζεται το λεξιλόγιο έκφρασης, επέρχεται η βελτίωση της εθνικής κουλτούρας και ταυτότητας, καλλιεργούνται τυχόν δεξιότητες και ικανότητες με απώτερο στόχο τη συμβολή τους στην περαιτέρω ανάπτυξη της κοινωνίας και ανοίγεται διάπλατα ένας κόσμος ξέχειλος, πολύτιμες πληροφορίες. Συνεπώς το ωφέλιμο φορτίο είναι αρκετά διευρυμένο!

Πολλοί ισχυρίζονται ότι η μόρφωση δεν είναι ζήτημα γνώσεων αλλά πλέον είναι ζήτημα ζωήςκαι έχουν δίκιο, μιας και αφενός είναι ταυτισμένη με τη ζωή μας, αφετέρου σταματά μονάχα όταν σταματάει η ζωή. Η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας και της επιστήμης παντός φύσεως, προσφέρουν την ευκαιρία ίσως και την ανάγκη για μια εκτενέστερη βουτιά στη γνώση και την απομάκρυνση του ατόμου από τα σκοτάδια της αμορφωσιάς και της προκατάληψης. Η αξία, η πρόκληση και η αναγκαιότητα της μόρφωσης σηματοδοτούν νέους εκτεινόμενους ορίζοντες για τον άνθρωπο ο οποίος αναλαμβάνει να τους κατακτήσει.

Εν κατακλείδι, για τον άνθρωπο η γνώση και κατ’ εξέλιξη η μόρφωση, αρμόζει να αποτελεί αξία και συνειδητή επιλογή στη ζωή του. Αξίζει να συμβάλει καταλυτικά και λειτουργικά την εξελεγκτική του πορεία και να συνδράμει στην βελτίωσή της. Τέλος, η μόρφωση δεν κατακτιέται, ποτέ δεν είναι αρκετή και είναι αδύνατο να θεωρηθεί ολοκληρωμένη. Αποτελεί μια δυναμική κατάσταση ανάπτυξης και εξέλιξης και είναι σε θέση να αξιοποιεί τα ιδανικά της προς όφελός μας και να μας μετουσιώνει σε καλύτερους ανθρώπους! 

 s.kathrine@gmail.comFacebook Android - Δωρεάν Λήψη της Εφαρμογής

Share...
  • 159
  •  

nea

Next Post

Στα θρανία μαθητές και μαθήτριες των νηπιαγωγείων και των δημοτικών από τη Δευτέρα 11 Ιανουαρίου - Μείωση ύλης για την Γ' λυκείου

Τρ Ιαν 5 , 2021
Την εισήγηση της επιτροπής των ειδικών για άνοιγμα των νηπιαγωγείων και των δημοτικών από την ερχόμενη Δευτέρα, 11 Ιανουαρίου, υιοθέτησε το υπουργείο Παιδείας. Η επιτροπή, που συνεδρίασε τη Δευτέρα, αναμένεται να επανεξετάσει τα επιδημιολογικά δεδομένα προκειμένου να καταλήξει σε σχετική εισήγηση για τα γυμνάσια και τα λύκεια. Πάντως, στις 11 […]